portrait of Wies Noest

[NL]
Wies Noest werkt aan langlopende projecten, waarbij ze een collectie opbouwt met steeds weer nieuwe elementen. De collecties bestaan uit objecten van textiele materialen die in verschillende combinaties worden toegepast in (meestal bewegende) installaties. De installaties worden geplaatst in de natuur, in gebouwen en in stedelijke gebieden.

Met steeds wisselende combinaties van objecten reageert Wies op de specifieke mogelijkheden van de locaties, de kijk- en looplijnen, de weersgesteldheid en het licht van dat moment.

Elke ervaring levert haar nieuwe inzichten en nieuwe handelingen op. Het is een proces.

Elk proces wordt langzaam zichtbaar in de registraties.

> Projecten die op deze wijze zijn uitgevoerd en geregistreerd.

[EN]
Wies Noest works on longterm projects, building a collection and playing with
 elements or pieces.

The collection contains forms made of textiles, that are being used in different combinations as installation. These are placed in buildings, urban areas and in nature. 

She interacts with the possibilities of the location, the lines of view and walk, the weather and the light of that specific moment making ever-changing combinations of the elements. 

Everything happening during this process Wies Noest registers using photography and video.

> These projects have been carried out and registered.

DE OBJECTEN

Mijn werkkamer is boordevol vliegerdoek. Linten, snippers, rollen, stapels, restjes genaaide onderdelen, bergen, etc. Ik heb een plannetje: het nieuwe object moet iets laags worden met vooral veel felle roden. En rustig. Grote vlakken en voornamelijk verticale lijnen. Ik leg de textiel overzichtelijk (in schijnbare chaos) om me heen en begin te naaien. Als ik denk dat het object klaar is, is het groot, druk en blauw. Ik zet de blower erop, bekijk het resultaat. Nee. Nachtje slapen. Nee, niet lekker genoeg. Weer naaien, nachtje slapen. Het kan beter! Maar hoe? Hele object moet doormidden worden geknipt. Toch eerst een weekje niks. Ik neem het risico en naai de delen overdwars weer aan elkaar. Nee, toch niet… Stukje er tussen. Zo gaat het weken lang. Een zoektocht. Voorspoed en tegenslag. Tot ik smoorverliefd ben!

INSTALLATIES EN DE RUIMTE

Er dient zich een locatie aan voor een of meer installaties van meerdere objecten. Om de eerste stroom van vragen te beantwoorden ga ik de locatie verkennen. Staan er gebouwen, bossen, duinen? Of binnen: hoe zijn de ruimten? Een hal, een zaal, een podium, gangen met veel bochten? Hoe is de vloer / de bodem? Tegels? Zand? Asfalt? Sneeuw? Gras? Wat zijn de kijklijnen, de looplijnen? Hoe traag / snel ontvouwen zich de relaties tussen de objecten tijdens het voortgaan van de passant/bezoeker? Betreden ze de installatie, kunnen ze door de raampjes er in kijken of rijden ze er langs? Verblijven ze langdurig op de locatie en zo ja, hoe lang? Welk dagdeel of welke dagdelen is de installatie aanwezig? Daglicht? Overgang van schemering naar donker? Is het de hele tijd donker? Of is er licht aanwezig? Welke lampen plaats ik? Waarom?

En dan komt de spanning over de toekomstige weersgesteldheid. Wat is de windkracht? En elk moment kan het anders worden. Gaat de wind nog liggen? Verandert de richting van de wind? Hoe laat trekt de mist op? Hoe laat is het tegenlicht. De installatie wordt geplaatst. De passant/bezoeker beweegt zich voort en neemt het waar. Objecten verschijnen en verdwijnen. Wat veraf is komt dichtbij. Wat klein is wordt groot. Wat dicht lijkt is open. Het is er allemaal tegelijkertijd. Statisch in het moment. Er langs, er tussen, er in. Er boven, er achter. Zo beweeg je je door de wereld. Net zo alledaags als bijzonder.

LICHT & KLEUR

Wisselingen van kleuren door het licht: pasteltinten in de ochtendmist, contrastrijke kleuren in de middagzon, in de avond alles rood van de ondergaande zon. We doen de lampen aan, we doen de lampen uit. Het is zwart, maar toch niet. Geen enkele kleur is zekerheid. Geen enkele kleur staat op zich. Kleuren spelen met elkaar.

Verstoten, trillen, zijn in harmonie. Contrasten verdwijnen in het donker van de avond en

springen op als de lamp aan gaat. Het totale en veranderende kleurenpalet is deelnemer van het verhaal van dat moment.

WEERSGESTELDHEID

In de buitenlucht is de dialoog, het samenspel met de weersgesteldheid onvermijdelijk. Windkracht en windrichting: de omgeving reageert op windstilte, krijgt zachte bewegingen. Schijnbaar opeens versterkt de wind, het regent : strijd en kabaal! De vriend wordt tegenstander. Wat moet ik nu, nu alles anders is? En de wind gaat liggen, de regen bevriest.

REGISTRATIES: HET PROCES WORDT ZICHTBAAR

Elke installatie wordt geregistreerd d.m.v. fotografie en video. De registraties kunnen op zichzelfstaande producten zijn, bv een boekje, een videopresentatie, foto’s. Het langdurige verhaal ontvouwt zich: dit was het proces. En wat dan zichtbaar is geworden: niets is. Alles stroomt.

infatable object by Wies Noest @ Leeuwarden, The Netherlands
Leeuwarden, 2018
infatable object by Wies Noest @ Oude Bildtzijl, The Netherlands
Oude Bildtzijl, 2018
infatable object by Wies Noest @ Amberg
Amberg, 2018
infatable object by Wies Noest @ Bronckhorst, The Netherlands
Bronckhorst, 2018

 

WIES NOEST
Monnikebildtdijk 15-17
9078 VB Oude Bildtzijl
The Netherlands

 

beinghere@wiesnoest.nl
+31 (0)6 310 90 100

© wiesnoest 2012-2019

built by studio ida meertens, harlingen NL

Scroll to Top Skip to content